Zo maken bedrijven gebruik van interieur trucs om klanten te trekken

Zo maken bedrijven gebruik van interieur trucs om klanten te trekken

/

Bedrijven laten stylisten komen om het interieur van hun winkel of kantoorpand in te richten. Over de inrichting van het interieur moet goed worden nagedacht, want het kan behoorlijke effecten hebben op de gemoedstoestand van de bezoeker. Om deze reden wordt er meestal niets aan het toeval overgelaten en wordt zelfs over de kleuren van de muren goed uitgedacht.

Interieur is belangrijker dan je denkt

Interieur is namelijk belangrijker dan je denkt. Zo wordt er onder meer gebruikgemaakt van strategische verlichting. Wie denkt dat verlichting er niet toe doet, heeft het mis. Zo vind je in menig restaurant geen felle verlichting, omdat dat ongezellig is. Bovendien verkopen winkels vaak ook aan de hand van geurmarketing. En er zit een hele psychologie achter het gebruik van kleuren.

Gebruik van strategische verlichting

Ten eerste gebruiken bedrijven verlichting om de stemming van klanten te beïnvloeden. Het is de reden waarom je in het restaurant vaak alleen warme, gedimde verlichting vindt. Op die manier ontstaat een gezellige sfeer en wil de klant langer blijven. Daardoor geeft hij meer uit, wat leidt tot meer omzet. In winkels wordt juist meer gebruikgemaakt van hard, wit licht. Dat is bedoeld om producten beter zichtbaar te maken. Zo geven consumenten meer geld uit. Wanneer een luxe winkel spotverlichting gebruikt om de juwelen te accentueren, krijgen bezoekers al snel het gevoel dat ze in een exclusieve winkel aan het winkelen zijn. Bij de IKEA vind je meestal verlichting op de looproute, zodat de winkel de belangrijkste aanbiedingen aanprijst.

Geurmarketing: verkoop door de neus

Interieur is niet alleen wat je ziet, maar ook wat je ruikt. Winkels maken tegenwoordig gebruik van geurmarketing. Bakkerijen laten de geur van versgebakken brood expres ontsnappen, zodat voorbijgangers trek krijgen en even naar binnenlopen. Het roept dus niet alleen emoties op, maar verandert ook ons koopgedrag. In een luxehotel vind je vaak die typische hotelgeur, omdat dit gevoelens van luxe oproept. Bij de autodealer ruik je het leer vaak al van veraf. Op deze manier associeer je de geur met het merk. Zo doen de bedrijven dus aan onbewuste klantenbinding.

Ontbreken van klokken in het casino

Als je wel eens een bezoek hebt gebracht aan het casino, dan weet je dat je hier geen klokken zal vinden. Daar is een belangrijke reden voor: gezelligheid kent geen tijd. Het is vaak een stuk lastiger om de tijd in de gaten te houden, als er geen klokken hangen. Heb je je voorgenomen om maar een uurtje in het casino te blijven, maar heeft je bezoek onbewust de hele avond geduurd? Dan is deze manier van interieur inrichten voor het casino geslaagd. Je vindt hier ook andere belangrijke interieurkeuzes. Denk bijvoorbeeld aan de vloer: deze is vaak erg druk en het is moeilijk om precies de weg te vinden. Ook op deze manier blijf je langer in het casino en geef je meer geld uit.

Deze manier van werken vind je ook in het online buitenlandse casino. Zeker in het livegedeelte van het casino vind je elementen, die je ook in het fysieke casino vindt. Op deze manier onderga je dezelfde ervaring, maar dan bij je thuis. De croupiers van het live casino zijn op dezelfde manier gekleed als de croupiers van het landgebonden casino. Ook hier speelt de verlichting een belangrijke rol en merk je dat de kleuren in de live studio overeenkomen met de kleuren die je normaal ook in het fysieke casino vindt.

De psychologie van kleuren

Over kleuren gesproken: de kleuren worden bij geen enkel bedrijf willekeurig gekozen. Het is van grote invloed op het klantgedrag en emoties van bezoekers. Warmere kleuren zoals rood en oranje zorgen voor meer eetlust. Dat is precies de reden waarom onder meer KFC en McDonalds dit soort kleuren gebruiken. Blauwe tinten zorgen juist voor vertrouwen. Dit is dan ook de reden waarom veel bankkantoren gebruikmaken van dit kleur. Je vindt deze kleur ook vaak bij de grotere techbedrijven.

In de natuurwinkels en spa’s vind je vooral groene kleuren. Dat heeft niet alleen te maken met de identiteit van ‘groen doen’, maar het leidt ook tot een gevoel van balans en rust. Kleuren zijn dus erg belangrijk in de interieurkeuzes van bedrijven. De kleuren worden meestal afgestemd op de doelgroep. De winkels in het luxesegment gebruiken daarom veelal zwart, wit en goud. Zo ziet de winkel er verfijnder uit. Bedrijven laten bewust onderzoek doen naar het verband tussen kleurenpsychologie en het gedrag van hun klanten. Op die manier binden klanten zich niet alleen sneller aan het merk, maar het leidt ook tot meer vertrouwen en meer omzet.